Genizeti Ameliyatı (Adenoidektomi)

Genizeti  nedir?

Geniz eti, üzüm salkımına benzer şekilli ve burun arkasına yerleşmiş bir dokudur. Geniz eti, burundan giren bakteri ve virüs cinsi mikropları yakalar ve vücudun mikroplarla savaşmasına yardımcı maddeler olan antikorları üretir.

Büyümüş Geniz eti belirtileri nelerdir?

Geniz etinin büyümesi halinde çeşitli belirtiler görülebilir. Çocuğunuzda aşağıdaki belirtilerinden biri veya birkaçı bulunabilir :

Burundan nefes almakta güçlük
Sürekli ağızdan nefes alma
Burun tıkalı gibi genizden konuşma
Nefes alırkan ses çıkması
Uyku sırasında horlama
Uyku sırasında birkaç saniye süreyle nefesini tutma (Uyku apnesi)

Genizeti neden büyür?

Geniz eti genellikle 1 yaştan sonra büyümeye başlamakta ve 10 yaşından sonra giderek küçülerek 13-15 yaşlarından sonra çoğu hastada muayenede izlenmemektedir.

Sık üst solunum yolu enfeksiyonu geçirmek,allerjen, partikül ve kirli hava içeren ortamda bulunmak, genetik yatkınlık, kalabalık ortamda yaşamak, sigara dumanına maruziyet gibi sebeplerle geniz eti büyür.

Büyümüş  Genizeti Ne Gibi Sorunlara Yol Açar

Adenoid (genizeti) hem infeksiyonlara hemde büyüklüklerine bağlı olarak bazı sorunlara yol açabilirler.

-Orta kulakta havalanma bozukluğu ve buna bağlı kulak zarında çökme, işitme kaybı ve iletişim bozukluğu. İşitme kaybı bazen anne-babanın farkedemeyeceği seviyede olur ancak sıklıkla da hastayı doktora götüren ilk sebeptir.
-tekrarlayan orta kulak enfeksiyonları
-Geniz akıntısı nedeniyle boğaz iltihabı (farenjit), öksürük ve alt solunum yolu problemleri
-Baş ağrısı
-Sinüzit
-Çene ve yüz kemiklerinde gelişim bozukluğu.Geniz eti olan çocuklarda, ağız açık ve algılama güçlüğü varmış gibi bir yüz ifadesi ortaya çıkmaktadır (geniz eti yüzü - adenoid face)

Geniz eti ameliyatı nasıl yapılır?

Geniz eti ameliyatı genel anestezi ile yapılmakta ve ameliyat yaklaşık 15-20 dakika sürmektedir. Geniz eti hastanın ağzının içinden alınır, deride herhangi bir kesi yapılmaz.

Adenoidektomi Sonrası Öneriler

Geniz eti ameliyatı sonrasında, boğazdan anestezi tüpü geçtiği için ve otomatik metal ekartöre bağlı dudak ve dil basısına sonucu boğaz ağrıları, dudakta geçici şişme görülebilir

Ameliyattan sonraki ilk 3-4 saatlik sürede hasta tam olarak anestezi etkisinden çıkmadığı için yemesi ve içmesi yasaktır. Daha sonra  bol miktarda ılık su içilmeli, yumuşak, ılık ve tahriş etmeyen gıdalar alınmalıdır. Ameliyat günü ve ameliyat sonrası

1. gün: Oda sıcaklığında yoğurt, nişasta peltesi, püre, makarna, puding gibi yumuşak gıdalar tercih edilmelidir..

2. günden sonra tahriş edici ve çok sıcak olmamak kaydı ile normal diyete başlanabilir.

Ameliyat sonrasında kulağa vuran hafif ağrı olabilir. Genellikle basit ağrı kesicilere cevap verir.

Ameliyat sonrası konuşmanın genizden gelmesi normaldir ve bu durum 3 hafta kadar sürebilir.