Sinüzit Tedavisi

Sinüs nedir?

Sinüsler, kafa kemiklerinin içine yerleşen ve  kanalları burun içine açılan, içi hava dolu kemik boşluklarıdır. Sesin tınısını, karakterini sağlamasının yanı sıra burundan geçen havanın nemlenmesine ve vücut ısısına yaklaşmasına, içi hava dolu olduğu için kafanın ağırlığını azaltıp (sinüzit hastalarının başında bir ağırlık hissetmeleri) ve başın dik durmasına yardımcı olurlar.

Sinüzit nasıl oluşur?

Uzun süren ve iyi tedavi edilmeyen nezle sonrası, alerjik nedenlere bağlı burun iç mukozasının ve burun etlerinin şişmesi, yapı olarak yatkınlık gibi bazı nedenlere bağlı olarak burun ile sinüslerin hava alışverişi kesintiye uğradığında bu hava boşluklarında mikroplar üremeye başlar ve sinüsler iltihaplanır. Bu duruma SİNÜZİT denir.

Sinüzit Belirtileri

-Burun tıkanıklığı
-Sarı, yeşil renkli veya kanlı burun akıntısı
-Göz çevresinde ve yanaklarda ağrı
-Kafada basınç hissi
-Öne eğilmekle artan yüz ağrısı
-Kötü ağız kokusudur
-Bazen de kuru öksürük, hafif ateş ve geniz akıntısına bağlı mide bulantısı iştahsızlık gibi yakınmalar görülebilir.

Sinüzit Nedenleri

en sık görülen nedenleri ;

Viral üst solunum yolu enfeksiyonları

Alerjiye bağlı sinüs ostiumlarını tıkayan mukoza ödemi

Burun içi eğrilikler (septum deviasyonu),

Polipler,

Burun eti büyümeleri (konka hipertrofileri) gibi sinüs boşalma kanallarını daraltan ya da tıkayan anatomik patolojiler

Özellikle çocuklarda görülen büyümüş geniz etleri

Yüzme veya uçak yolculuğu esnasında oluşan basınç değişiklikleri ostiumların kapanmasına yol açar.

Sinüzitten nasıl korunmalı?

Üst solunum yolu enfeksiyonlarından korunmak için alışveriş merkezleri, toplu taşıma araçları ve kapalı ortamlarda dikkatli olmaları, yaşam alanlarını havalandırmaları önemli. Şüpheli durumlarda da hemen önlem almalı, bağışıklık sisteminizi destekleyecek tarzda beslenmelisiniz.

Özellikle kış aylarında ısıtıcıların yol açtığı kuru hava sinüs enfeksiyonlarına zemin hazırlar. Evinizde nemlendirici cihazlar ya da basitçe kış aylarında ısıtıcıların üzerinde su dolu kaplar bulundurabilirsiniz

Burun kemiği eğriliği, burun eti büyüklüğü, geniz eti büyüklüğü veya alerji gibi kolaylaştırıcı hastalıklar varsa bunların tedavisini yaptırmalısınız.

Sinüzit nasıl tedavi edilir?

Sinüzit pek çok kişinin sandığı gibi tedavisi mümkün olmayan bir hastalık değildir

Akut sinüzitler genellikle ilaç tedavisi ile iyileştiriliyor. Akut sinüzitlerde  üç haftaya kadar çıkabilen antibiyotik, burun damlaları ve allerji önleyici ilaçlar kullanılıyor. Uzun süreli ilaç kullanılması hastalara zor gelebiliyor, fakat kullanılmadığında sinüzit tekrar edebiliyor ve kronikleşebiliyor.

Kronik sinüzitler, dirençli vakalarda ve tekrarlayan durumlarda cerrahi tedavi düşünülmelidir.

Sinüzit cerrahisinde endoskoplar kullanılmakta ve yapılan ameliyata Fonksiyonel Endoskopik Sinüs Cerrahisi (FESC) adı verilmektedir. Burun içine sokulan bir kamera aracılığı ile monitörden ameliyat yapmaya imkan veren endoskopik cihazlarla yapılmaktadır.

Cerrahi tedavide başarı şansı yüzde 90 civarında olmaktadır. Endoskopik yöntemle ameliyat yapılmaya başlandıktan sonra sinüzitin tekrarlama oranı son derece düşmüştür. Ancak yine de özellikle alerjinin rol oynadığı polipli olgularda sinüzitlerde nüks edebilme ihtimali mevcuttur.

Sinüzit ameliyatları çocukluk yaşlarında da yapılabilmektedir. Ameliyat genellikle sinüslerin olıuşumunun bittiği 13-14 yaşlarından sonra olmalıdır.